Vi har precis lagt Novemberkåsan 2018 till handlingarna men visst finns det ändå ett intresse för att gotta ner sig i lite statistik?
Hur som, vi har iaf valt att lägga en sysslolös kväll på att gräva i lite siffror och få fram åtminstone några intressanta fakta.
Här följer så olika tider och jämförelser.
Hur många tog sig i mål?
Vi börjar med det som alltid är ett “hett” ämne när det kommer till Novemberkåsan. Antalet som fullföljer kåsan, och då gärna i jämförelse med hur många som startade.
Innan tävlingen så trodde många på ett högt antal förare i mål. Mycket beroende på de torra sommaren, kylan dagarna innan men också på en bana utan speciellt många kärr och mossar. Vi vet även att flera ifrågasätter antalet spångar och broar som arrangören här gärna använder sig av.
Antalet Startande
Enligt de uppgifter vi hittat så gav sig hela 185 st åkare iväg från startrampen på ALV. 185 är ett relativt högt antal startande och i modern tid är det bara Uppsala 2016 med 196 st som har haft fler startande.
Antal i Mål
I mål innan respittiden tog sig 119 st.
Brutna/Respit
61 st åkare bröt och ytterligare 5 st fick ge sig för respiten.
Totalt brutna: 66 st
Brutna/Sträckor
Om vi tittar på vilken sträcka som skördade flest “offer” så är det föga förvånande sträcka 1 (SS1, SS5, SS9, SS13). Och allra flest föll ifrån under SS9, nästan 23 % av de som bröt, bröt just på den sträckan.
3 stycken åkare fick ge sig redan på tävlingens första sträcka. Sedan dröjde det till SS6 innan det började falla ifrån förare mer frekvent.
Mest intressant är kanske att nästan 50% (48,49% för att vara exakt) av de som bröt gjorde det under SS8, SS9 och SS10. Förmodligen ett jobbigt läge i tävlingen.
Här kan vi nämna att vi även har tagit med de som föll för respiten i statistiken. Alltså borde vara SS13 vara överrepresenterad. Men det är den ändå inte. Antagligen för att de som kommit så långt också biter ihop för att ta sig i mål.
Antal i Mål – Procentuellt sett
Det är en ständig jämförelse med hur många som kommer i mål jämfört med hur många som startar. Och alla verkar ha sin gyllende procentsats på vad som är en “bra” kåsa.
I Vimmerby tog sig 64% i mål.
Det är relativt högt i jämförelese med andra år. Men ändå inte väldigt mycket högre än andra “normalår”. Bortser vi från de gånger när det är speciellt svåra förhållanden så brukar det ligga på runt 40-50%.
Även åktiden var ganska normal med en segrartid på precis under 7 timmar.
Vem tog hem flest Sträcksegrar?
Föga förvånande var det totalsegraren Albin Elowson som vann flest sträckor. Kunde säkert blivit fler om Albin inte åkt och bevakat sin ledning sista nattvarvet.
Totalt handlade det om 5 stycken förare som vann 1 sträcka eller mer:
Albin Elowson – 5 st (SS1, SS2, SS5, SS6, SS7)
Joakim Ljunggren – 3 st (SS9, SS12, SS13)
Marcus Adielsson – 2 st (SS8, SS10)
Micke Persson – 2 st (SS3, SS4)
Anton Sandstedt – 1 st (SS11)

Placeringar & Tider olika Varv
Här kommer så lite tider. Vi har brutit ut olika delar av tävlingen och gjort små tävlingar i tävlingen.
Ser det olika ut beroende på olika sträckor & varv eller är de snabba alltid snabbast?
Här har vi bara med de som fullföljde tävlingen och nådde topp 15. Därför ser det annorlunda ut än i det officiella resultatet för t ex dagsetappen.
Dagsetappen
- Albin Elowson, 44:26,97 | 9:03,40 | 30:46,67 | 28:47,16 | 01:53:04.20
- Joakim Ljunggren, 45:13,30 | 9:19,30 | 31:27,21 | 29:25,13 | 01:55:24.94
- Jakob Mörhed, 47:36,06 | 9:29,45 | 31:25,58 | 29:22,04 | 01:57:53.13
- Carl Johan Bjerkert, 46:53,38 | 9:38,96 | 32:17,19 | 29:23,08 | 01:58:12.61
- Jimmy Wicksell, 46:27,86 | 9:43,63 | 32:36,25 | 29:44,34 | 01:58:32.08
- Marcus Adielsson, 47:25,89 | 9:35,92 | 31:44,74 | 29:54,74 | 01:58:41.29
- Alexander Gunnerheim, 47:29,14 | 9:59,79 | 32:05,48 | 30:18,44 | 01:59:52.85
- Anton Sandstedt, 48:38,62 | 9:51,87 | 32:15,34 | 30:15,61 | 02:01:01.44
- Anton Nord, 47:41,85 | 9:51,69 | 33:11,17 | 30:56,78 | 02:01:41.49
- Johan Edlund, 48:38,09 | 9:58,97 | 32:27,92 | 31:11,65 | 02:02:16.63
- Robert Friberg, 48:53,41 | 9:57,26 | 33:21,92 | 30:36,31 | 02:02:48.90
- Erik Wahlström, 49:41,86 | 10:02,06 | 33:16,64 | 31:08,34 | 02:04:08.90
- Martin Iggmark, 49:11,86 | 10:06,19 | 33:26,05 | 31:31,84 | 02:04:15.94
- Emil Gustavsson, 51:05,52 | 10:10,39 | 33:46,17 | 30:52,23 | 02:05:54.31
- Emil Andersson, 51:38,44 | 10:24,73 | 34:11,69 | 32:30,42 | 02:08:45.28
Nattvarv 1
Resultat för endast nattvarv 1 vilket innebär SS5, SS6, SS7 och SS8.
- Albin Elowson, 48:24,26 | 10:04,78 | 34:00,31 | 32:32,47 | 2:05:01,82
- Marcus Adielsson, 49:13,62 | 10:11,79 | 34:15,29 | 32:30,98 | 2:06:11,68
- Joakim Ljunggren, 49:23,38 | 10:22,00 | 34:55,71 | 32:57,61 | 2:07:38,70
- Alexander Gunnerheim, 49:34,48 | 10:27,94 | 34:41,73 | 33:11,76 | 2:07:55,91
- Carl Johan Bjerkert, 49:07,57 | 10:27,08 | 35:32,91 | 33:18,57 | 2:08:26,13
- Jakob Mörhed, 50:25,30 | 10:16,36 | 35:38,27 | 33:09,48 | 2:09:29,41
- Anton Sandstedt, 50:47,78 | 10:51,96 | 35:25,47 | 32:35,00 | 2:09:40,21
- Anton Nord, 50:34,57 | 10:44,14 | 36:47,51 | 34:46,53 | 2:12:52,75
- Jimmy Wicksell, 51:24,53 | 10:46,94 | 36:25,19 | 34:26,03 | 2:13:02,69
- Johan Edlund, 51:48,36 | 10:50,66 | 36:35,77 | 34:21,10 | 2:13:35,89
- Martin Iggmark, 51:50,53 | 11:32,39 | 36:36,74 | 34:27,58 | 2:14:27,24
- Erik Wahlström, 51:51,11 | 11:00,37 | 36:39,52 | 35:12,98 | 2:14:43,98
- Emil Gustavsson, 53:35,55 | 10:57,25 | 37:01,85 | 33:35,60 | 2:15:10,35
- Robert Friberg, 52:04,40 | 11:04,66 | 37:54,63 | 34:27,13 | 2:15:30,82
- Emil Andersson, 52:43,49 | 11:09,91 | 37:28,86 | 35:25,08 | 2:16:47,34
Gentemot dagvarvet åkte Albin första nattvarvet 11:57,62 långsammare.
Vi kan också se att Adielsson här var snabbare än Ljunggren.
Nattvarv 2
Resultat för endast nattvarv 2 vilket då var SS9, SS10, SS11 och SS12.
- Joakim Ljunggren, 49:22,53 | 10:38,91 | 36:23,38 | 33:47,21 | 2:10:12,03
- Albin Elowson, 49:23,68 | 10:40,31 | 36:25,77 | 33:47,98 | 2:10:17,74
- Anton Sandstedt, 51:09,29 | 11:10,24 | 36:08,05 | 34:08,77 | 2:12:36,35
- Marcus Adielsson, 51:25,76 | 10:34,60 | 36:51,62 | 34:33,94 | 2:13:25,92
- Alexander Gunnerheim, 50:35,11 | 11:08,83 | 38:23,16 | 34:30,13 | 2:14:37,23
- Carl Johan Bjerkert, 51:43,71 | 11:03,23 | 37:47,50 | 35:12,07 | 2:15:46,51
- Jakob Mörhed, 50:27,62 | 10:56,52 | 40:06,91 | 35:14,59 | 2:16:45,64
- Anton Nord, 52:08,78 | 11:22,86 | 38:43,55 | 36:02,16 | 2:18:17,35
- Emil Gustavsson, 54:55,25 | 11:04,72 | 37:36,19 | 35:45,98 | 2:19:22,14
- Robert Friberg, 53:40,27 | 11:30,14 | 40:13,90 | 35:38,16 | 2:21:02,47
- Jimmy Wicksell, 54:19,08 | 11:23,36 | 39:48,31 | 35:37,84 | 2:21:08,59
- Erik Wahlström, 53:41,17 | 11:28,54 | 40:01,53 | 36:31,98 | 2:21:43,22
- Emil Andersson, 53:55,44 | 11:47,73 | 39:52,73 | 37:29,36 | 2:23:05,26
- Martin Iggmark, 55:09,29 | 11:55,73 | 40:31,49 | 36:08,43 | 2:23:44,94
- Johan Edlund, 55:07,91 | 12:03,31 | 40:45,36 | 36:04,68 | 2:24:01,26
Jocke Ljunggren var alltså snabbare än Albin här. Men då vet vi att Albin rullade med bakom Jocke och förmodligen kunde åkt fortare, såg iaf ut så..
Annars kan vi se att Anton Sandstedt nu kommit in i tävligen och här var totaltrea. Anton verkar vara en riktig slowstarter. Gjorde ungefär samma sak i Knivsta 2016, fast då var han t.o.m. ännu snabbare på natten.
Nattvarv 2 + SS13
Vi tittade även på Nattvarv 2 tillsammans med extrasträckan, SS13. Men det var inga stora skillnader här.
Enda skillnaden vi såg var att Mörhed då var snabbare än Bjerkert i totalen.
Endast Sträcka 1 (x4)
Här ser vi resultat om vi endast räknar med sträcka 1, vilken var tävlingens långsträcka. Och den kördes 4 gånger (SS1, SS5, SS9 & SS13.
- Albin Elowson, 44:26,97 | 48:24,26 | 49:23,68 | 51:31,98 | 3:13:46,89
- Joakim Ljunggren, 45:13,30 | 49:23,38 | 49:22,53 | 51:14,21 | 3:15:13,42
- Jakob Mörhed, 47:36,06 | 50:25,30 | 50:27,62 | 52:33,30 | 3:21:02,28
- Marcus Adielsson, 47:25,89 | 49:13,62 | 51:25,76 | 53:31,24 | 3:21:36,51
- Alexander Gunnerheim, 47:29,14 | 49:34,48 | 50:35,11 | 54:20,26 | 3:21:58,99
- Anton Sandstedt, 48:38,62 | 50:47,78 | 51:09,29 | 52:43,65 | 3:23:19,34
- Carl Johan Bjerkert, 46:53,38 | 49:07,57 | 51:43,71 | 55:50,66 | 3:23:35,32
- Anton Nord, 47:41,85 | 50:34,57 | 52:08,78 | 56:29,06 | 3:26:54,26
- Jimmy Wicksell, 46:27,86 | 51:24,53 | 54:19,08 | 57:18,66 | 3:29:30,13
- Robert Friberg, 48:53,41 | 52:04,40 | 53:40,27 | 55:06,06 | 3:29:44,14
- Erik Wahlström, 49:41,86 | 51:51,11 | 53:41,17 | 57:19,35 | 3:32:33,49
- Martin Iggmark, 49:11,86 | 51:50,53 | 55:09,29 | 58:07,34 | 3:34:19,02
- Johan Edlund, 48:38,09 | 51:48,36 | 55:07,91 | 59:25,19 | 3:34:59,55
- Emil Gustavsson, 51:05,52 | 53:35,55 | 54:55,25 | 56:01,65 | 3:35:37,97
- Emil Andersson, 51:38,44 | 52:43,49 | 53:55,44 | 57:48,82 | 3:36:06,19
Ser ungefär likadant ut som tävlingens totalresultat. Men några skillander kan vi ändå utläsa.
Vi kan se att Jakob Mörhed “gillade” ettan (eller han var iaf snabb 🙂 här) och var trea när vi lägger ihop ettan alla 4 gånger. Annars rör det sig om mindre placeringsbyten.
Vi trodde kanske att Calle Bjerkert skulle vara lite snabbare här men sista gången på ettan drog ner hans totaltid.
Endast Sträcka 2 (x3)
När vi har tittat på tävlingens långsträcka (ettan) så ville vi så klart även titta närmare på tävlingens kortsträcka, sträcka 2. Och den kördes 3 gånger (SS2, SS5 & SS10).
- Albin Elowson, 9:03,40 | 10:04,78 | 10:40,31 | 29:48,49
- Joakim Ljunggren, 9:19,30 | 10:22,00 | 10:38,91 | 30:20,21
- Marcus Adielsson, 9:35,92 | 10:11,79 | 10:34,60 | 30:22,31
- Jakob Mörhed, 9:29,45 | 10:16,36 | 10:56,52 | 30:42,33
- Carl Johan Bjerkert, 9:38,96 | 10:27,08 | 11:03,23 | 31:09,27
- Alexander Gunnerheim, 9:59,79 | 10:27,94 | 11:08,83 | 31:36,56
- Jimmy Wicksell, 9:43,63 | 10:46,94 | 11:23,36 | 31:53,93
- Anton Sandstedt, 9:51,87 | 10:51,96 | 11:10,24 | 31:54,07
- Anton Nord, 9:51,69 | 10:44,14 | 11:22,86 | 31:58,69
- Emil Gustavsson, 10:10,39 | 10:57,25 | 11:04,72 | 32:12,36
- Erik Wahlström, 10:02,06 | 11:00,37 | 11:28,54 | 32:30,97
- Robert Friberg, 9:57,26 | 11:04,66 | 11:30,14 | 32:32,06
- Johan Edlund, 9:58,97 | 10:50,66 | 12:03,31 | 32:52,94
- Emil Andersson, 10:24,73 | 11:09,91 | 11:47,73 | 33:22,37
- Martin Iggmark, 10:06,19 | 11:32,39 | 11:55,73 | 33:34,31
Återigen inga stora skillander.
Vi kan dock se att det inte var Sandstedts sträcka och att Adielsson var endast drygt 2 sekunder efter Ljunggren.
Sträcktider inom Topp 10
Att vara jämn är som alltid en fördel och vi kan se att Albin Elowson aldrig var sämre än 3:a på någon sträcka. Sjukt starkt!
Joakim Ljunggren hade aldrig sämre sträcktid än 5:e på en sträcka.
Att vara inom topp 10 på alla sträckor var det bara dessa två herrar ovan, Marcus Adielsson och Calle Bjerkert som lyckades med. Adielsson var aldrig sämre än 8, vilket hände redan tävlingens första sträcka. Bjerkert var inte heller han sämre än 8 på ett par sträckor. Starkt och jämt.
Snabbare (Sträcka) 2:a Nattvarvet gentemot 1:a Nattvarvet
Den enda vi hittat som åkt snabbare på en sträcka under 2:a nattvarvet gentemot det 1:a är Joakim Ljunggren.
Joakim Ljunggren, SS5 (ettan 1:a nattvarvet) 49:23,38
Joakim Ljunggren, SS9 (ettan 2:a nattvarvet) 49:22,53
Som ni ser rör det sig inte ens om 1 sekund men ändå imponerande. Sedan kan man ju så klart fråga sig om inte också Albin Elowson kunde åkte fortare under 2:a nattvarvet när han istället låg och bevakade bakom Jocke.
Nämnas kan även att Jakob Mörhed endast var drygt 2 sekunder långsammare på SS9 jämfört med SS5.
Om vi sedan också tittar på SS13 (ettan sista gången) så åkte Jocke jämfört med SS9 (ettan tredje gången), 1:51,68 långsammare. Inte speciellt mycket ändå. Och mindre tidsavstånd än så mellan dessa två sträckor hade Emil Gustavsson. Han körde endast 1:06,40 långsammare på sista sträckan gentemot SS9. Starkt!
Urvalet
Det bör här nämnas att vi bara har tittat på och tagit med topp 15 i totalen, alltså de som gick i mål i tävlingen.
Så det kan vara så att vissa åkare längre ned i fältet t ex åkt snabbare andra nattvarvet än första på någon sträcka. Men för att hålla antalet siffror och rader nere så har vi har valt att fokusera på topp 15 i mål.
Det innebär t ex att Micke Persson som var 2:a efter dagen inte är med i statistiken här.
Bara så att ni vet 🙂
Så tar vi lite härlig Kåsafilm
För att ögonen dina inte fullständigt ska falla ihop efter all text så kommer några filmer från årets kåsa.
Helt ogenerat kommer här först vårt egna lilla försöka till film. Vi hade som mål att följa eliten under dagen och se dessa på alla 4 sträckor. Och det gick, men det var inte lätt. Många utav elitåkarna är iaf med flera gånger.
Speciellt stressigt var det att hinna från korta 2:an till 3:an. Därför fanns inte heller någon tid att hitta de bästa platserna att filma på. Därav många korta klipp.
Filmat med GoPro så kvaliteten är ibland sådär. Men man ser väl något iaf 🙂
Här följer så film från sådana som är lite bättre på det än vad vi är.
Först ut Kimmo Ilvonen från Kil Racing. Riktigt sevärt, hela serien.
Sedan kan vi såklart inte nämna film och kåsan i en och samma mening utan att ta med Micke Sandberg från TibroMkEnduro.
Vi sammanfattar
Där har du så kunnat läsa lite statistik runt novemberkåsan 2018 i Vimmerby. Vi har tittat på antalet brutna, vem som åkt snabbast vart och lite mer.
Vill du själv dyka ner i siffror och tider så hittar du allt hos NTS-Timing.
Skulle du vilja veta något mer så är det bara att höra av sig så tittar vi på det. Ser du något som ser galet ut, hör av dig så rättar vi till det.
Annars så syns vi i Eskilstuna 16-17:e November 2019!