Vi vet att det ibland blir fel. En storlek som inte passade så som du tänkt eller att du bara har ångrat dig. Heey, till och med vi kan göra fel..
Vi finns här för att hjälpa dig att lösa det. Och här går vi genom hur vi tillsammans löser det på smidigaste sätt.
Det ska vara enkelt att göra en retur hos Crosskläder.se 🙂 Vi ser till att du varken behöver fylla i omständliga formulär eller andra papper. Det enda du behöver göra är att skicka tillbaka produkterna till oss – så återbetalar vi dig.
Returfrakt
Skicka ett mejl till oss (märk gärna mejlet “Retur”) så får du en förbetald returfraktsedel som du använder för att skicka tillbaka dina produkter.
Vi debiterar för detta 99 kr i returfrakt. Detta justeras vid återbetalningen.
Du kan även lösa frakten på egen hand om du föredrar det, mer här om det.
Dina pengar tillbaka
När din retur inkommit till oss hanterar vi den asap.
Eftersom du betalat din beställning via Klarna kan du hos dem markera att du returnerat en del av eller hela din order.
- Har du betalt mot faktura eller via delbetalning pausas på så vis din faktura tills returen är hanterad och klar.
- Har du betalt med kort eller direktbank kommer du snabbt bli återbetalad när din retur är mottagen och godkänd.
Ett tips: Testa Klarnas App “Smooth”. Den är riktigt smidig vid all hantering av dina betalningar. Mer info här.
Övrigt kring returer, byten och reklamationer
Nu går vi ner på lite mer detaljnivå. Det finstilta som det så vackert heter.
För även om vi vill göra det så enkelt som möjligt för dig så vet vi att frågetecken uppstår. Och saker och ting går inte alltid som man önskar. Trots bästa intentioner.
Returer
Du har en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar från det att produkterna kom hem till dig. Vi gillar dig och har nu förlängt denna ångerrätt till 30 dagar.
För att få lämna tillbaka (returnera) en produkt måste den vara oanvänd, dvs i nyskick, och alla eventuella etiketter ska sitta kvar.
Du får självklart prova t ex en hjälm eller tröja men spara orginalemballage och låt märken och etiketter sitta kvar.
Det är du som kund som ansvarar för varan tills dess att vi mottagit den.
Produkter som tillverkas på beställning, dvs personliga produkter (dekaler, tryck och broderier) kan inte returneras.
Gör så här för att returnera
Följ dessa steg för att returnera en vara till oss.
- Kontakta oss för att få en returfraktsedel mejlad till dig. Märk mejlet “Retur” och ange gärna ordernummer.
- Förpacka varan väl, använd gärna kartongen/emballaget som varan kom i.
- Klistra på fraktsedeln och lämna in hos närmsta dhl-ombud.
- När varan kommit fram till oss kollar vi så att allt är ok, sedan görs återbetalningen.
Vid användning av vår returfraktsedel debiteras du 99:-, summan dras av från återbetalningen.
Retur på eget vis
Du kan också skicka tillbaka paketet på eget vis. Du kan då fritt välja fraktbolag och betala direkt till dem. Vi hanterar returen så snart paketet kommit till oss. OBS! Tänk dock på att kontakta oss innan och uppge ordernummer, antingen i mejlet eller i paketet du returnerar.
Väljer du att skicka in returen på egen hand ska du skicka paketet till:
Legwork On Line
Crosskläder.se
Rönnbärsvägen 10
598 70 Storebro
Att tänka på:
- Spara inlämningskvittot som du fick från ombudet när du lämnade in paketet.
- Använd kartongen/emballaget som produkterna kom i. Det är viktigt att du packar väl.
- Produkten måste skickas tillbaka i säljbart skick. Alla etiketter ska finnas kvar.
- Du behöver kunna visa att du köpt varan hos oss. Spara därför alltid ordernummer, kvitto eller orderbekräftelse.
Returer återbetalning
När din retur inkommit till oss kommer du bli återbetald så fort produkterna blivit kontrollerade. När det är klart skickar vi en bekräftelse till din mejl och skapar din återbetalning.
- Kredit/bankkort: Betalningar till och från Crosskläder.se sköts av vår betalningspartner Klarna. Återbetalningen kommer att betalas ut direkt till det kort/bank konto som användes vid beställningen och pengarna är tillbaka inom 10 bankdagar räknat från dagen då vi mottagit och registrerat din återbetalning.
- Klarna faktura: Om du redan har betalat fakturan, kommer återbetalningen hanteras av vår betalningspartner Klarna. Klarna kommer att överföra pengarna tillbaka till det konto som användes för att betala fakturan. Återbetalningen blir behandlad inom 5 till 7 bankdagar. Om du inte har betalat och din faktura blir makulerad eller justerad kommer ingen återbetalning att genomföras utan du kommer istället att få en uppdaterad faktura från Klarna via din mejladress eller via ditt Klarna konto.
OBS! Tänk på att vi drar av 99 kr om du använt vår returfraktsedel.
Avdrag värdeminskning på returer
Vi förbehåller oss rätten att göra avdrag på returer, med upp till 100%, där:
- Original-kartongen/förpackningen inte är intakt
- Varan är använd eller returnerad på fel sätt
- Vid saknade produkter/delar eller eventuella skador
- Eventuella etiketter och manualer saknas
- Originalförpackningen har använts som ytteremballage
Om så sker kommer vi att meddela dig detta innan återbetalningen görs.
Byten
Om varan du beställt ej passar och du vill byta storlek/färg så gör du detta genom att göra en retur.
Sedan lägger du istället en ny beställning på den produkt du nu vill ha.
Du bestämmer sedan själv om du vill vänta med att beställa den nya färgen/storleken tills returen av den förra blivit behandlad. Men vi kan tyvärr inte garantera att den finns kvar i lager.
Du kan om du vill höra av dig till oss och se om vi kan reservera produkten du nu vill ha. Är vi på gott humör så kanske det löser sig. Inga garantier dock..
Reklamationer
Ibland finns fel, och saker går sönder på sätt som de inte borde gå sönder. Det kommer vi nog aldrig att komma ifrån.
Vi finns här för att lösa detta tillsammans med (för) dig.
Det här gäller för reklamationer
Crosskläder.se följer konsumentköplagen. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, det vill säga fel som fanns i varan vid leverans.
Den omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage.
En reklamation till oss ska göras inom skälig tid, dock senast inom två månader.
Gör så här för att reklamera
Ta alltid först kontakt med oss via mejl. Märk gärna mejlet med “Reklamation”.
Försök att ge oss följande info:
- Ordernummer eller bild på följesedel/orderbekräftelse.
- Beskriv problemet, så utförligt du kan.
- Bifoga gärna bilder.
- Skicka mejlet till oss.
Vi ser sedan till att lösa detta på bästa möjliga sätt.
Återbetalning vid godkänd reklamation
Om reklamationen går igenom sker återbetalningen via Klarna och samma betalningsmedel som vid beställningen.
Retur av produkt samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål.
Skulle du ha andra frågor så hittar du kanske dessa bland vanliga frågor. eller i våra köpvillkor. Annars kan du alltid kontakta oss (vi finns här för dig).